Chociaż automatyzacja staje się już nie tyle opcją, ile koniecznością dla firm dążących do utrzymania konkurencyjności na rynku, to wciąż wokół niej krąży wiele mitów. Jednym z nich jest ten o potencjalnej utracie kontroli wskutek oddania kluczowych procesów w ręce algorytmów.
Większość obaw dotyczących wdrażania automatyzacji procesów biznesowych, wynika z błędnego zrozumienia samego sposobu jej działania. Takie systemy, ze swoją charakterystyczną szybkością, skupiają się na maksymalnym wzroście efektywności, co może prowadzić do postrzegania ich jako czegoś działającego w tle, niezauważalnego w codziennym działaniu firmy. To jednak wcale nie oznacza, że automatyzacja działa poza kontrolą i coś będzie działo się bez Twojej wiedzy.
W rzeczywistości, wdrożenie automatyzacji ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności, ale również usprawnienie monitorowania i kontroli procesów.
Wyobraźmy sobie typową firmę, gdzie poszczególne procesy są realizowane ręcznie od A do Z. W takim środowisku, choć kadra zarządzająca ma bezpośredni wgląd w każdy krok, wszystko zależy od efektywności poszczególnych osób, a co za tym idzie także ich ewentualnych pomyłek. Wprowadzenie automatyzacji zasadniczo zmienia ten scenariusz i zamiast ograniczać, zwiększa kontrolę nad procesami biznesowymi! Jak to możliwe? Oto kilka przykładów:
Automatyzacja kojarzy się najczęściej z przyspieszeniem działania firmy, ale trzeba podkreślić, że z prędkością idzie w parze również precyzja działania. Zadania, które zajmowały całe godziny, dni, czy tygodnie, mogą być wykonywane w kilka sekund i to przy jednoczesnym wyeliminowaniu typowych ludzkich błędów. Co więcej, zautomatyzowanie pracy z danymi przekłada się także na poprawę ich jakości, dokładniejsze raporty i trafniejsze predykcje.
W ten sposób momentalnie wzrasta efektywność operacyjna firmy – zwłaszcza w obszarach, gdzie decyzje bazują na dużej liczbie danych, a przy tym muszą być podejmowane naprawdę szybko. To wszystko sprawia, że przedsiębiorcy i menedżerowie mogą śledzić poszczególne etapy procesów, jak i działanie całej firmy, często z większą dokładnością niż kiedykolwiek wcześniej.
Automatyzacja zmienia tradycyjne podejście do zarządzania i zamiast manualnego monitoringu wspieranego osobistymi interwencjami oferuje metodę opartą o wysokiej jakości dane. Taka zmiana umożliwia menedżerom i właścicielom firm dostęp do szczegółowych analiz i raportów, dzięki czemu opierając się na faktach, mogą podejmować bardziej świadome decyzje.
Przejście z manualnego monitoringu oraz personalnych interwencji na zarządzanie oparte o dane prowadzi do bardziej obiektywnego sposobu pracy. W ten sposób, zamiast utraty, następuje przesunięcie punktu kontroli – z ręcznego zarządzania procesami na zarządzanie oparte o szczegółowe raporty i analizy.
Automatyzacja charakteryzuje się wysokim poziomem przejrzystości, a monitorowanie sposobu jej działania i osiąganych wyników wcale nie wymaga od użytkowników wiedzy programistycznej. Scenariusze są prezentowane w wizualnych edytorach, co ułatwia wprowadzanie zmian i dostosowywanie ich do konkretnych sytuacji i wymagań. Wszystkie działania automatyzacji są rejestrowane w historii wywołań, co zwiększa efektywność i pozwala na łatwe dostosowanie ustawień i parametrów, nie odwracając uwagi od innych ważnych zadań.
Obawy o utratę kontroli biorą się często z faktu, iż przedsiębiorcy i menedżerowie po prostu lubią wiedzieć, co w firmie dzieje się na każdym roku. Dlatego tak ważne jest podkreślenie tego, że w systemach automatyzacji możemy praktycznie dowolnie skonfigurować powiadomienia, które pozwalają stale trzymać rękę na firmowym plusie.
Co więcej, powiadomienia mogą być dostosowywane indywidualnie – od cyklicznych raportów (np. w poniedziałek o 8:00 rano), po alerty w konkretnych sytuacjach (np. na podstawie predykcji dotyczących zbliżających się braków magazynowych). Takie informacje zostaną wysłane na wskazany adres email, w formie SMSa, czy na komunikatorach typu Slack.
Automatyzacja nie popełnia błędów – to fakt, ale co stanie się wtedy, gdy jedno ze źródeł danych przestanie działać lub scenariusz napotka problem w działaniu systemu?
Dobrze zaprojektowany system obejmuje także mechanizmy do radzenia sobie z potencjalnymi błędami – w tym informowania konkretnych osób. Automatyzacja szybko identyfikuje, a nawet rozwiązuje problemy, minimalizując przy tym ryzyko przerw w działaniu. To zwiększa niezawodność procesów i daje pewność, że każda operacja jest realizowana zgodnie z założeniami.
Wszystkie zadania i procesy mogą być monitorowane, raportowane i prezentowane w przejrzystych dashboardach, dzięki czemu kadra zarządzająca i przedsiębiorcy otrzymują pełny obraz tego, co dzieje się w firmie. Co więcej, sztuczna inteligencja nie tylko przygotuje podsumowania, ale też przeprowadzi kompleksowe analizy i prognozy, na bazie których podejmiesz trafniejsze decyzje biznesowe.
Pamiętaj, że automatyzacja to nie tajemnicza „czarna skrzynka”, w której procesy odbywają się poza Twoją kontrolą. W rzeczywistości takie systemy są zaprojektowane tak, aby zapewnić maksymalną przejrzystość. To gwarantuje, iż wszystkie procesy będą realizowane efektywnie i zgodnie z ustalonymi założeniami, przy jednoczesnym zachowaniu pełnego wglądu w to co się dzieje na każdym kroku.
Choć automatyzacja znacząco optymalizuje procesy i przyczynia się do zwiększenia ich efektywności, warto podkreślić, że kluczowe decyzje biznesowe, działania kreatywne oraz te wymagające specjalistycznej wiedzy wciąż pozostają w rękach ekspertów. Celem wdrożenia nie jest doprowadzenie do masowych zwolnień, a wspieranie zespołów i stworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy mogą skupić się na faktycznym wykorzystywaniu swoich umiejętności.
Tytułowy mit obaliliśmy przynajmniej na kilka różnych sposobów, ale zdajemy sobie sprawę, że przed wdrożeniem automatyzacji pojawia się wiele pytań. Chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach płynących z automatyzacji lub chcesz zapytać o to, jak wpłynie ona na sposób zarządzania Twoją firmą? Zapraszamy na bezpłatną konsultację. Nasi eksperci chętnie porozmawiają o tym, jak usprawnić Twój biznes i zaproponują konkretne rozwiązania!
Powiedz nam o swojej działalności, procesach i potrzebach, a my podpowiemy jak automatyzacja może wesprzeć codzienną pracę Twojego zespołu.
Wyjaśnimy Ci jakie są możliwości, jak działamy i odpowiemy na wszystkie pytania. Po wypełnieniu formularza Bartek skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
Dowiedz się, jak model Automation as a Service (AaaS) rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy optymalizują procesy biznesowe.
Kiedy warto zainwestować w dedykowany system automatyzacji? Dlaczego gotowe rozwiązania mogą nie wystarczać?
Chcesz wiedzieć, kto stoi za kulisami i sprawia, że firmy naszych klientów zaczynają działać na autopilocie? Poznaj nasz zespół!
Na co zwrócić uwagę, aby efektywnie współpracować z firmą wdrażającą automatyzację i zapewnić najlepsze warunki do jej wdrożenia?
Chcesz zautomatyzować swoją firmę? Zobacz, jak wygląda cały proces – od bezpłatnej konsultacji, aż po skuteczne wdrożenie.
Dowiedz się, jakie sygnały wskazują, że warto zautomatyzować procesy w Twojej firmie, aby zwiększyć efektywność i skalowalność działalności.
Od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Zobacz, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.
Dowiedz się, jak automatyzacja windykacji usprawnia proces odzyskiwania należności i poprawia płynność finansową, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne.
Chcesz przyspieszyć sprzedaż i zoptymalizować pracę w CRM? Zobacz jak działa taki system n autopilocie!
Dowiedz się, jak integracja AI z automatyzacją nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale również przyczynia się do zwiększenia produktywności, redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta.
Jak dzięki automatyzacji można osiągnąć więcej przy mniejszym nakładzie pracy i zasobów? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja zwiększa sprzedaż w firmie.
Automatyzacja to przede wszystkim przyspieszenie procesów i wzrost efektywności. A jak wpływa na poziom kontroli nad firmą?
Chcesz wdrożyć w swojej firmie pierwszą automatyzację, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź ranking najlepszych narzędzi no-code do automatyzacji!
Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć automatyzację w pracy zdalnej, by zwiększyć produktywność, oszczędzić czas i poprawić komunikację Twojego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak firma może działać „na autopilocie”? Zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o automatyzację!
Chcesz wykorzystać pojawiające się możliwości i zastanawiasz się, jak wdrożyć pierwszą automatyzację w swojej firmie? Zrób to w pięciu krokach!
Obawy o to, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia, pojawiają się coraz częściej. Czy automatyzacja zmieni rynek pracy i doprowadzi do zwolnień?
Czym jest automatyzacja procesów biznesowych? To najlepszy sposób na to, aby zoptymalizować firmę, zaoszczędzić czas i pieniądze, a dzięki temu zyskać przewagę rynkową!
Mapa procesów to podstawa przy optymalizowaniu firmy. Dowiedz się, jak mapowanie procesów biznesowych zwiększa efektywność automatyzacji i zobacz, od czego zacząć!
BPA vs RPA: Poznaj różnice między robotyzacją a automatyzacją procesów biznesowych i zobacz, jak technologia pozwoli Twojej firmie wyprzedzić konkurencję!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych i wyeliminować ryzyko ujawnienia dokumentów? Kluczem do ochrony Twojej firmy jest automatyzacja procesów biznesowych!
Jak automatyzacja onboardingu klientów może usprawnić pracę Twojego zespołu? Sprawdź wszystkie korzyści!
Automatyzacja i customowe dashboardy to przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
Automatyzacja księgowości pozwala firmom oszczędzać czas, zwiększać płynność finansową i eliminować popełniane błędy. Dowiedz się jak ją wdrożyć!
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz usprawnić proces zarządzania zasobami ludzkimi? Przekonaj się, jakie korzyści daje automatyzacja procesów HR.
Stawiasz na pierwszym miejscu jakość swoich usług? Sprawdź, jak automatyzacja procesów biznesowych może wesprzeć Cię w tym zakresie.
Wybór odpowiednich narzędzi do automatyzacji to jeden z pierwszych kroków w procesie usprawniania firmy. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę!
Czy automatyzacja się opłaca? Z pewnością może przynieść wiele korzyści dla firm, ale należy pamiętać, że nie powinno się jej wprowadzać bezrefleksyjnie.
Rozważasz usprawnienie codziennej pracy - swojej i zespołu? Sprawdź, czy automatyzacja firmy to dobry pomysł, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby.
Rozwój branży OZE wymaga sprawnej komunikacji z zainteresowanymi osobami. Dowiedz się, w jaki sposób obsługa klienta w OZE może ulec znacznej poprawie.
Wzrost popytu na alternatywne źródła energii wymaga sprawnego zarządzania procesami w firmie. Sprawdź, jak efektywnie prowadzić sprzedaż w OZE.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ograniczyć liczbę powtarzalnych czynności i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki w firmie? Postaw na sprawdzone narzędzia i przekonaj się, które z nich mogą wnieść realną wartość dla Twojego biznesu.
Poświęcasz mnóstwo cennego czasu na własnoręczne przygotowywanie dokumentów, indywidualnie dla każdego klienta? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja tworzenia umów i ofert może wesprzeć Cię w tym procesie.
Zastanawiasz się, w jaki sposób procesy w Twojej firmie mogą przebiegać sprawniej i tym samym przyciągać większą liczbę klientów? Postaw na technologiczne wsparcie i sprawdź, czy automatyzacja jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Komunikacja z klientem wymaga zarówno zaangażowania, jak i szybkiej reakcji, co jest zazwyczaj trudne do osiągnięcia. Sprawdź, jak działa obsługa na autopilocie i dlaczego może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Niedziałające procesy firmowe to strata pieniędzy, czasu i często klientów. Może temu zapobiec automatyzacja procesów w firmie. Dowiesz się o niej w tym artykule, a także poznasz jej wady i zalety.
Sprawna i równocześnie wydajna współpraca zespołu marketingowego jest kluczowa w rozwoju firmy. Sprawdź, w jaki sposób działa automatyzacja w marketingu i dlaczego warto ją wdrażać!
Ostatnie lata nas nie rozpieszczają – pandemia, lockdown, inflacja. Pojawia się coraz więcej głosów o zbliżającej się recesji. Jak oszczędzać pieniądze? Jak przygotować firmę na kryzys?
Zadowolony i powracający klient to dla firmy największa wartość, która jest w praktyce niełatwa do osiągnięcia. Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja w sprzedaży może usprawnić codzienne czynności i tym samym wpłynąć na osiąganie lepszych wyników.
Poprawnie działające w firmie procesy decydują o jej nieustannym rozwoju. Sprawdź czym jest optymalizacja procesów biznesowych i jakie korzyści może Ci przynieść.
W wyniku inflacji oraz wizji zbliżającej się recesji większość firm walczy o przetrwanie na rynku. Sprawdź, jakie możliwości ma automatyzacja i w jaki sposób może wesprzeć Cię w kryzysie.
Potrzeby nowoczesnego klienta sprowadzają się do następującego hasła: „szybko, łatwo i wygodnie”. W ten sam sposób musi działać Twoja firma. Aby było to możliwe poszczególne etapy procesu muszą być zgrane i sprawne.
Automatyzować możesz praktycznie każdą czynność – od wyszukiwania danych i tworzenia dokumentacji i raportów, aż po wdrażanie nowych pracowników czy obsługę klienta. Warunek jest jeden: proces musi bazować na szeroko pojętych danych.
Spróbujmy zatem poznać bliżej automatyzację procesów. Automatyzować możemy każdy proces – łatwy, trudny, krótki, długi, ale musi on opierać się na DANYCH, a nie kreatywności czy wyobraźni (od tego są ludzie).