Kiedy myślimy o automatyzacji, często skupiamy się na samej technologii. Jednak równie ważne co samo projektowanie systemu, jest odpowiednie przygotowanie i przeanalizowanie poszczególnych czynności występujących w procesie. Bez precyzyjnego zrozumienia, jak działają procesy w Twojej firmie, nawet najnowocześniejsze narzędzia mogą okazać się nieskuteczne.
Automatyzacja procesów biznesowych powinna być rozumiana jako kompleksowe podejście do optymalizowania firmy. Wdrożone rozwiązania mają oszczędzać czas i pieniądze, usprawniać firmową organizację oraz zwiększać efektywność pracy. To właśnie tutaj leży główna różnica między automatyzacją i robotyzacją.
Więcej o tym czym różni się automatyzacja od robotyzacji, przeczytasz w poprzednim wpisie na naszym blogu.
Właśnie dlatego tak istotnym elementem tej układanki jest wcześniejsza analiza całego procesu. Rozłożenie ścieżki na pojedyncze kroki pozwala wytypować nieefektywne czynności, a następnie zdecydować, które z nich wyeliminować, a co zautomatyzować.
Mapowanie to technika analityczna polegająca na graficznym przedstawieniu kroków, zasad i czynności składających się na cały proces biznesowy. Taka ilustracja przebiegu poszczególnych zadań pokazuje nam wszystkie powiązania i wąskie gardła napotykane podczas realizacji konkretnego celu – na przykład przy zamykaniu sprzedaży w B2B.
Stworzenie mapy procesów to sposób na znacznie głębsze zrozumienie funkcjonowania firmy – zwłaszcza w kontekście przepływów pracy i czasu potrzebnego na wykonanie konkretnych zadań. Przeglądając procesy i rozkładając je na poszczególne kroki, możesz zidentyfikować niepotrzebne lub zdublowane czynności, a dzięki temu skupić się na optymalizacji. Mapa procesów jest zatem nie tylko graficznym obrazem tego, co się dzieje podczas realizacji celu, ale również narzędziem diagnostycznym pozwalającym analizować i oceniać skuteczność poszczególnych elementów procesów, na których opiera się Twój biznes.
Stworzenie mapy procesu biznesowego nie jest tak skomplikowane, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Od czego zacząć? Poniższa lista z pomoże Ci przygotować się do pierwszego mapowania:
Wszystko zaczyna się od zidentyfikowania konkretnego procesu lub problemu. Może to być dowolna czynność lub sekwencja zdarzeń, której chcesz się przyjrzeć, aby następnie ją usprawnić. Jakie procesy możemy w ten sposób analizować? Mapować możesz zarówno proste i rutynowe zadania biurowe, jak i złożone operacje handlowe lub produkcyjne.
Następnie należy sporządzić listę wszystkich zadań będących częścią wskazanego procesu. Najważniejsze w tym etapie jest uwzględnienie każdego kroku, niezależnie od tego, jak mały lub nieważny może się wydawać. To właśnie te drobne szczegóły często decydują o efektywności całego procesu.
Zidentyfikowane czynności w danym procesie musisz ułożyć w odpowiedniej kolejności. Chronologia jest tutaj kluczowa, gdyż w dużej mierze to od niej zależy to, jak mapa procesu będzie finalnie wyglądała.
Kiedy już masz listę zadań oraz ich sekwencję, nadszedł czas na stworzenie wizualnej reprezentacji procesu. Możesz użyć standardowych symboli mapowania, aby ułatwić jej zrozumienie:
Ostatni krok to studium stworzonej mapy procesu. Celem tej analizy jest identyfikacja potencjalnych obszarów do zoptymalizowania. Może to obejmować eliminację niepotrzebnych kroków, zmianę sekwencji kroków dla większej efektywności, czy identyfikację miejsc, w których proces jest zbyt skomplikowany lub niejasny.
Mapowanie procesów to nie tylko narzędzie do zrozumienia, jak rzeczy działają, ale też klucz do ich usprawnienia. Każdy zidentyfikowany obszar do poprawy to szansa na oszczędność czasu i pieniędzy w Twojej firmie. Pamiętaj, że proces ten jest cykliczny – zawsze możesz wrócić do swojej mapy i zaktualizować ją, gdy tylko Twój proces biznesowy ulegnie zmianie.
Skuteczna automatyzacja firmy wymaga przede wszystkim indywidualnego spojrzenia na potrzeby firmy, zbadania sposobu działania i powiązań między istniejącymi procesami.
Dokonując mapowania procesów, zbieramy też wartościowe dane potrzebne do monitorowania i oceny wpływu automatyzacji na efektywność Twojej firmy. Wdrożenie automatyzacji bez odpowiedniego zrozumienia i analizy procesów może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji, zwiększania kosztów, a nawet pogorszenia wydajności.
Musisz pamiętać o tym, że automatyzacja sprawdza się najlepiej w przypadku dobrze ułożonych procesów. Jej wdrożenie nie ma rewolucjonizować istniejących procesów biznesowych, ale maksymalnie je optymalizować. Mapowanie pozwala prześledzić całą ścieżkę, a następnie jest podstawą podczas projektowania systemu zwiększającego efektywność i skracającego czas pracy do minimum.
Każda firma jest inna, a co za tym idzie, ma unikalne procesy biznesowe, które działają danej branży. To właśnie dlatego gotowe rozwiązania mające zoptymalizować różne procesy nigdy nie będą w stanie idealnie wpisać się w konkretne oczekiwania. Nie ma tutaj przestrzeni na indywidualne podejście, uwzględnienie struktury Twojej firmy oraz możliwości połączenia pracy różnych działów.
Z drugiej strony customowe automatyzacje nie mają z góry ustalonych ram – działania na każdym etapie procesu można dowolnie dostosować, a spersonalizowane dashboardy pozwalają tworzyć aplikacje wpisujące się w wymagania specyficzne dla określonego stanowiska.
Od czego zacząć automatyzację? Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie, czy w procesie nie występują zdublowane czynności, które tylko pozornie wnoszą coś do ścieżki realizacji celu. Wyeliminuj zbędne kroki już na samym początku, a dzięki temu automatyzacja będzie działać jeszcze skuteczniej.
Gdy już to zrobisz, możesz przejść do wytypowania elementów procesu nadających się do zautomatyzowania. Tutaj zwróć przede wszystkim uwagę na najbardziej czasochłonne zadania oraz rutynowe czynności, które z powodzeniem może zastąpić algorytm.
Gotowy przykład wraz z dokładnym omówieniem znajdziesz na nagraniu z naszego ostatniego webinaru – Zautomatyzowany dział sprzedaży.
Mapowanie procesów biznesowych to klucz do skutecznego zautomatyzowania firmy. To właśnie dzięki pracy analityków możemy zaprojektować system idealnie wpisujący się w konkretne oczekiwania, charakterystykę firmy, oraz branżę, w jakiej działasz.
Decydując się na długofalową współpracę z Let’s automate zyskujesz cały zespół specjalistów, którzy każdego miesiąca szukają dla Ciebie nowych okazji do zoptymalizowania procesów w sprzedaży, analizie danych, rekrutacji, czy pracy działu HR. Oszczędności zobaczysz już po pierwszym miesiącu!
Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych możliwościach i porozmawiać o pomysłach na zautomatyzowanie Twojej firmy? Zapraszamy na bezpłatną konsultację, a w czasie 30-minutowej rozmowy zaprezentujemy kilka zaskakujących pomysłów na usprawnienie biznesu. Nie czekaj, wypełnij poniższy formularz i zobacz, jak automatyzacja pomoże Ci wyprzedzić konkurencję!
Powiedz nam o swojej działalności, procesach i potrzebach, a my podpowiemy jak automatyzacja może wesprzeć codzienną pracę Twojego zespołu.
Wyjaśnimy Ci jakie są możliwości, jak działamy i odpowiemy na wszystkie pytania. Po wypełnieniu formularza Bartek skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
Dowiedz się, jak model Automation as a Service (AaaS) rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy optymalizują procesy biznesowe.
Kiedy warto zainwestować w dedykowany system automatyzacji? Dlaczego gotowe rozwiązania mogą nie wystarczać?
Chcesz wiedzieć, kto stoi za kulisami i sprawia, że firmy naszych klientów zaczynają działać na autopilocie? Poznaj nasz zespół!
Na co zwrócić uwagę, aby efektywnie współpracować z firmą wdrażającą automatyzację i zapewnić najlepsze warunki do jej wdrożenia?
Chcesz zautomatyzować swoją firmę? Zobacz, jak wygląda cały proces – od bezpłatnej konsultacji, aż po skuteczne wdrożenie.
Dowiedz się, jakie sygnały wskazują, że warto zautomatyzować procesy w Twojej firmie, aby zwiększyć efektywność i skalowalność działalności.
Od czego zacząć i jak rozpoznać procesy nadające się do zautomatyzowania? Zobacz, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.
Dowiedz się, jak automatyzacja windykacji usprawnia proces odzyskiwania należności i poprawia płynność finansową, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne.
Chcesz przyspieszyć sprzedaż i zoptymalizować pracę w CRM? Zobacz jak działa taki system n autopilocie!
Dowiedz się, jak integracja AI z automatyzacją nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale również przyczynia się do zwiększenia produktywności, redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta.
Jak dzięki automatyzacji można osiągnąć więcej przy mniejszym nakładzie pracy i zasobów? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja zwiększa sprzedaż w firmie.
Automatyzacja to przede wszystkim przyspieszenie procesów i wzrost efektywności. A jak wpływa na poziom kontroli nad firmą?
Chcesz wdrożyć w swojej firmie pierwszą automatyzację, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź ranking najlepszych narzędzi no-code do automatyzacji!
Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć automatyzację w pracy zdalnej, by zwiększyć produktywność, oszczędzić czas i poprawić komunikację Twojego zespołu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak firma może działać „na autopilocie”? Zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o automatyzację!
Chcesz wykorzystać pojawiające się możliwości i zastanawiasz się, jak wdrożyć pierwszą automatyzację w swojej firmie? Zrób to w pięciu krokach!
Obawy o to, że rozwój technologii spowoduje wzrost bezrobocia, pojawiają się coraz częściej. Czy automatyzacja zmieni rynek pracy i doprowadzi do zwolnień?
Czym jest automatyzacja procesów biznesowych? To najlepszy sposób na to, aby zoptymalizować firmę, zaoszczędzić czas i pieniądze, a dzięki temu zyskać przewagę rynkową!
Mapa procesów to podstawa przy optymalizowaniu firmy. Dowiedz się, jak mapowanie procesów biznesowych zwiększa efektywność automatyzacji i zobacz, od czego zacząć!
BPA vs RPA: Poznaj różnice między robotyzacją a automatyzacją procesów biznesowych i zobacz, jak technologia pozwoli Twojej firmie wyprzedzić konkurencję!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych i wyeliminować ryzyko ujawnienia dokumentów? Kluczem do ochrony Twojej firmy jest automatyzacja procesów biznesowych!
Jak automatyzacja onboardingu klientów może usprawnić pracę Twojego zespołu? Sprawdź wszystkie korzyści!
Automatyzacja i customowe dashboardy to przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc!
Automatyzacja księgowości pozwala firmom oszczędzać czas, zwiększać płynność finansową i eliminować popełniane błędy. Dowiedz się jak ją wdrożyć!
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz usprawnić proces zarządzania zasobami ludzkimi? Przekonaj się, jakie korzyści daje automatyzacja procesów HR.
Stawiasz na pierwszym miejscu jakość swoich usług? Sprawdź, jak automatyzacja procesów biznesowych może wesprzeć Cię w tym zakresie.
Wybór odpowiednich narzędzi do automatyzacji to jeden z pierwszych kroków w procesie usprawniania firmy. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę!
Czy automatyzacja się opłaca? Z pewnością może przynieść wiele korzyści dla firm, ale należy pamiętać, że nie powinno się jej wprowadzać bezrefleksyjnie.
Rozważasz usprawnienie codziennej pracy - swojej i zespołu? Sprawdź, czy automatyzacja firmy to dobry pomysł, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby.
Rozwój branży OZE wymaga sprawnej komunikacji z zainteresowanymi osobami. Dowiedz się, w jaki sposób obsługa klienta w OZE może ulec znacznej poprawie.
Wzrost popytu na alternatywne źródła energii wymaga sprawnego zarządzania procesami w firmie. Sprawdź, jak efektywnie prowadzić sprzedaż w OZE.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ograniczyć liczbę powtarzalnych czynności i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki w firmie? Postaw na sprawdzone narzędzia i przekonaj się, które z nich mogą wnieść realną wartość dla Twojego biznesu.
Poświęcasz mnóstwo cennego czasu na własnoręczne przygotowywanie dokumentów, indywidualnie dla każdego klienta? Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja tworzenia umów i ofert może wesprzeć Cię w tym procesie.
Zastanawiasz się, w jaki sposób procesy w Twojej firmie mogą przebiegać sprawniej i tym samym przyciągać większą liczbę klientów? Postaw na technologiczne wsparcie i sprawdź, czy automatyzacja jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Komunikacja z klientem wymaga zarówno zaangażowania, jak i szybkiej reakcji, co jest zazwyczaj trudne do osiągnięcia. Sprawdź, jak działa obsługa na autopilocie i dlaczego może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Niedziałające procesy firmowe to strata pieniędzy, czasu i często klientów. Może temu zapobiec automatyzacja procesów w firmie. Dowiesz się o niej w tym artykule, a także poznasz jej wady i zalety.
Sprawna i równocześnie wydajna współpraca zespołu marketingowego jest kluczowa w rozwoju firmy. Sprawdź, w jaki sposób działa automatyzacja w marketingu i dlaczego warto ją wdrażać!
Ostatnie lata nas nie rozpieszczają – pandemia, lockdown, inflacja. Pojawia się coraz więcej głosów o zbliżającej się recesji. Jak oszczędzać pieniądze? Jak przygotować firmę na kryzys?
Zadowolony i powracający klient to dla firmy największa wartość, która jest w praktyce niełatwa do osiągnięcia. Sprawdź, w jaki sposób automatyzacja w sprzedaży może usprawnić codzienne czynności i tym samym wpłynąć na osiąganie lepszych wyników.
Poprawnie działające w firmie procesy decydują o jej nieustannym rozwoju. Sprawdź czym jest optymalizacja procesów biznesowych i jakie korzyści może Ci przynieść.
W wyniku inflacji oraz wizji zbliżającej się recesji większość firm walczy o przetrwanie na rynku. Sprawdź, jakie możliwości ma automatyzacja i w jaki sposób może wesprzeć Cię w kryzysie.
Potrzeby nowoczesnego klienta sprowadzają się do następującego hasła: „szybko, łatwo i wygodnie”. W ten sam sposób musi działać Twoja firma. Aby było to możliwe poszczególne etapy procesu muszą być zgrane i sprawne.
Automatyzować możesz praktycznie każdą czynność – od wyszukiwania danych i tworzenia dokumentacji i raportów, aż po wdrażanie nowych pracowników czy obsługę klienta. Warunek jest jeden: proces musi bazować na szeroko pojętych danych.
Spróbujmy zatem poznać bliżej automatyzację procesów. Automatyzować możemy każdy proces – łatwy, trudny, krótki, długi, ale musi on opierać się na DANYCH, a nie kreatywności czy wyobraźni (od tego są ludzie).